ATT HYLLA STUDENTEN


Har precis stått inför klassen och darrat, känt hjärtat bulta som en fet bashögtalre och hållt mitt hyllningstal. Nu får jag det att låta som världens läskigaste grej, vilket är lite överdrivet. Det gick trots allt förbannat bra och att talet råkade handla om studenten gjorde saken betydligt lättare. direkt från hjärtat. Nu sitter jag i skolan och jobbar PA med en kopp kaffe brevid mig. Njuter av att det snart är vecka 8 och lov. GÖTT!

(creds till er som orkar läsa de 10 första raderna)

"Kära studenter, kära klass, kära ME09.
Vi är allihopa deltagare i ett marathonlopp.
Ett marathonlopp som pågått sedan vi bara var några år gamla
och som fortförande inte nått sitt slut.

Vi har slitit och kämpat oss upp får alla de branta uppförsbackarna
Vi har joggat nedför de få nedförsbackar som funnits
Vi har spurtat längs raksträckorna

Vägen mot målet har varit lång och krokig,
men har även lett oss till nya vänskaper, kunskap
och en hel del skatt längs med vägen.
Trots att vi alla fallit och gjort ett och annat snedsteg så sitter
vi ändå samlade här i klassrummet idag.

Mjölksyran har många gånger gjort sig påmind,
men vi har bevisat att våra viljor är starkare och
övervunnit allt motstånd.
Vi har haft tillräckligt mycket kraft och styrka för att nå ända hit.
Om vi klarar det här, ja då kan vi klara precis vad som helst.

Minns och tänk tillbaka på alla de sömnlösa nätter då vi suttit
vakna med gråten i halsen av frustration inför det där provet.
Alla de stressade konversationerna på 09rules som fått oss att agera
i total hysteri. Alla de timmar vi suttit övertid i skolan och skrivit om
Sveriges evigt långa historia.
Alla dessa otrevliga minnen kommer snart vara som bortblåsta.

Nu när dagen-d, studenten, står utanför dörren, ja då kommer allt
detta vara värt mödan. Kanske kommer vi till och med känna
en saknad av allt detta.

Detta jättelika marathonlopp lider nu mot sitt slut.
Snart är vi alla vinnare.
Snart är vi alla segrare.
Vi har lyckats kämpa oss förbi alla de hinder som funnits
längs vägen. Nu, nu är vi inne på slutspurten.

Så ta ett djupt andetag,
fyll på era vattenflaskor och spring.
Spring de sista kilometrarna ut genom
Tessinskolans dörrar och korsa mållinjen.

Så kära studenter, kära klass, kära ME09.
Vi är vinnare, vi är segrare, vi är ME09!"


Kommentarer
Postat av: Linn

nääää inga creds till mig inte men jag har ju redan hört det där jävla bra talet som får mig att längta ännu mer till studenten. hatar dig. meeeen superb tal min vän! :D

2012-02-08 @ 15:24:29
URL: http://hallstan.devote.se
Postat av: matilda

älskade ditt tal johanna! kände verkligen att orken kom tillbaka nu när skoltröttheten är som värst... det behövdes verkligen!



och jag säger som linda att det var synd att inte hela klassen fick höra det, för jag tror att de flesta hade behövt det! :)

2012-02-08 @ 19:56:48
URL: http://matildaulming.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0